Włącz się!

Nie siedź na kanapie, nie czekaj aż inni ludzie zrobią coś za Ciebie.
To zaangażowanie Twoje i dziesiątek ludzi takich jak Ty, może coś zmienić na lepsze. Jeśli masz już dość homofobii. Jeśli chcesz poznać ludzi podobnie myślących. Jeśli po prostu nudzisz się w domu. Dołącz do nas! Napisz do Justyny

Należymy do:

Sprawa reklam fimu "Trzy" - nierozstrzygnięta

Wyjaśnieniu sprawy "rozsunięcia mężczyzn" na zdjęciu reklamującym film "Trzy" Toma Tykwera, do czego doszło w maju br., dość niespodziewanie stanęła na drodze tajemnica handlowa.ZTM Warszawa, do którego SPR zwróciło się w maju br. o wyjaśnienie sprawy, stwierdziło, że nikogo do niczego nie zmuszał a nową wersję materiału reklamowego (z rozsuniętymi męczyznami - przez co nie sprawiali oni wrażenia, że chcą się pocałować) otrzymał od AMS S.A., firmy, która pośredniczyła między ZTM a dystrybutorem filmu. Tymczasem AMS S.A. zasłania się tajemnicą handlową.

Przypomnijmy: w maju br. na środkach transportu ZTM Warszawa był reklamowany "Trzy" - nowy film Toma Tykwera. Pierwotnie w reklamie miało pojawić się zdjęcie dwóch mężczyzn, którzy zamierzali się pocałować. Ostatecznie użyto tego zdjęcia, ale po retuszu: głowy obu mężczyzn rozsunięto, żeby zniknęło wrażenie, że zamierzali się pocałować. Prasa oskarżyła ZTM Warszawa o homofobiczną cenzurę a SPR napisało do stołecznego przewoźnika z prośbą o wyjaśnienia (całość tutaj).

Miesiąc temu dotarła do nas odpowiedź ZTM Warszawa. Wynika z niej, że przewoźnik jedynie zapytał AMS S.A. o możliwość zmiany treści reklamy (bo uważał jej treść za "kontrowersyjną") a w trzy godziny później otrzymał materiał z rozsuniętymi mężczyznami. Stołeczny przewoźnik zastanawiał się też, czy szybka zmiana materiału reklamowego - ogłoszona potem w mediach - nie była chwytem marketingowym dystrybutora filmu. Poniżej cała odpowiedź ZTM Warszawa otrzymana przez SPR.

ZTM - odpowiedź dla SPR.pdf
Adobe Acrobat Document 351.5 KB

18 czerwca br. SPR zwróciło się do AMS S.A., agencji reklamowej pośredniczącej między dystrybutorem filmu a stołecznym przewoźnikiem, prosząc o:

  • ujawnienie treści zapytania, z jakim ZTM Warszawa zwrócił się do AMS S.A. przed zmianą projektu reklamy filmu, a także ujawnienie, kto z ZTM Warszawa skierował do AMS S.A. to zapytanie i kiedy to nastąpiło – z podaniem dnia i godziny,
  • podanie dnia i godziny, kiedy AMS S.A. przesłała do ZTM Warszawa nowy projekt reklamy – zmieniony w ten sposób, żeby osoby oglądające ją nie miały wrażenia, że widoczni na niej mężczyźni mają się pocałować,
  • podanie okoliczności, w jakich doszło do zmiany pierwotnego projektu reklamy filmu "Trzy", w tym powodów tej zmiany oraz tego, kto jej dokonał.

SPR liczyło, że informacje w powyższym zakresie potwierdzą lub zaprzeczą wersji podanej przez ZTM Warszawa i doprowadzą do wyjaśnienia sprawy.

AMS - ws. rozsunięcia mężczyzn (18.06.20
JPG Image 280.9 KB

Dziś dotarła do nas odpowiedź spółki AMS: nie otrzymamy żadnych informacji, gdyż są one objęte tajemnicą handlową. Oznacza to, że sprawa - z uwagi na brak stanowiska i współpracy jednej ze stron - pozostaje niewyjaśniona.

AMS - odpowiedź ws. reklamy filmu.jpg
JPG Image 332.8 KB