Należymy do:

Dialog na Podkarpaciu

W dniach 19-22 stycznia odbyło się w Rzeszowie zorganizowane przez Fundację im. Anny Lindh spotkanie organizacji zajmujących się tworzeniem dialogu międzykulturowego oraz przełamywania granic. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawicielki SPR.

19 stycznia w Rzeszowie rozpoczęło się spotkanie "Dialog na Podkarpaciu", zorganizowane przez polską sieć Fundacji im. Anny Lindh. Zebrały się tam organizacje i jednostki, które w swojej działalności mają na celu tworzenie dialogu międzykulturowego oraz przełamywanie granic, również tych mentalnych. Chodzi także o walkę z dyskryminacją i stereotypami, przeprowadzaną na różne sposoby.

Efektem spotkania będą materiały, które opracowano w jego trakcie korzystając z nowoczesnego studia nagraniowego Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Już po wakacjach mogą one pomóc w edukacji młodzieży.

Spotkanie było okazją do poznania i nawiązania kontaktów z osobami działającymi w podobnych organizacjach w całym kraju, wymiany doświadczeń i know-how. Poniżej wrażenia naszej wysłanniczki na to spotkanie, Aleksandry Skonieczki:

Rozpoczęliśmy od kolacji w jednej z rzeszowskich restauracji. Cześć z osób znała się już wcześniej, gdyż było to już drugie tego typu spotkanie. Po kolacji udaliśmy się minibusikiem do Kielnarowej, do ośrodka Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania - gospodarza oraz współinicjatora spotkania. Drugi dzień pobytu przeznaczony był na zwiedzanie Jarosławia i Leżajska. Tu odwiedziliśmy kilka kościołów, w tym greko-katolicki, oraz kirkut. Po obiedzie czas rozpocząć było właściwą pracę i przygotowania do dnia następnego. Podzieleni na 3 grupy, dzieliliśmy się z prowadzącymi naszymi doświadczeniami, trudnościami, sukcesami oraz sposobami walki z problemami, na jakie natrafiamy w pracy nad przełamywaniem stereotypów i uprzedzeń, walce z dyskryminacją i prowadzeniu dialogu między różnymi kulturami, społecznościami i grupami społecznymi. Nie tylko sami mogliśmy w ten sposób uświadomić sobie wiele rzeczy, ale i wymienić się tym z naszymi towarzyszami. W tej części dnia, poznaliśmy również lepiej naszych mentorów i gospodarzy. Instytut Badań nad Cywilizacjami przedstawił nam krótką prezentację ze swojej dotychczasowej pracy. Dotyczyła ona tego, w jaki sposób Instytut zdobył tak szeroką współpracę międzynarodową. Na samym WSIiZ studiuje około 900 studentów zagranicznych, co jest ogromnym sukcesem uczelni. Rozmowy, które przeprowadzaliśmy drugiego dnia, bardzo nam się przydały, gdyż z samego rana dnia kolejnego, gdy przejechaliśmy z Kielnarowej do Rzeszowa, nagrywaliśmy je w profesjonalnym studio radiowym oraz telewizyjnym. Znajdują się one w rzeszowskim oddziale WSIiZ i należą do wyposażenia szkoły. Nagrania te zostaną wykorzystane jako materiały dla młodych edukatorów. Taki był też cel spotkania ? zgromadzenie materiałów, które będzie można wykorzystać w każdym późniejszym momencie oraz rozpowszechnić w celach edukacyjnych. Efekty naszej pracy dostępne powinny być jeszcze przed wakacjami. Spotkanie zostało bardzo dobrze zorganizowane przez WSIiZ i mentorów z Międzynarodowego Centrum Kultury - we współpracy z innymi organizacjami. Zaowocowało ono nowymi kontaktami jak i doświadczeniami na przyszłość. Wszystkim uczestnikom oraz organizatorom dziękuję za ogrom dobrej pracy i mam nadzieję, że niebawem znów się zobaczymy.