Należymy do:

08 kwietnia rusza DARKROOM CINEMA - cykl pokazów filmowych SPR

Stowarzyszenie "Pracownia Różnorodności" i Galeria Muzyczna "Czeski Sen" przy współpracy z "a million diferent loves?!" i Queer Sarajewo Festiwal Colective zapraszają na inaugurację DARKROOM CINEMA - projektu pomyślanego z myślą o wszystkich które i którzy cenią sobie różnorodność wypowiedzi, bogactwo świata i paradygmat rzeczywistości niekoniecznie spójny z powszechnym przekazem. My postaramy się go zakłócić zarówno ambitnymi obrazami filmowymi jak i wywrotowymi bitami. Zaczynamy 08 kwietnia o 18:30 w "Czeskim Śnie" przy ul. Łaziennej 9.

filmową ucztę otworzy startujący w oficjalnym konkursie na Berlinale 2009 "Queer Sarajevo Festival 2008" (30 min.)

  • Film jest relacją i komentarzem do pierwszego Queer Festiwalu w Bośni i Hercegowinie, który miał się odbyć w dniach 24-26 września minionego roku. Festiwal spotkał się jednak z ostrym sprzeciwem i atakiem ze strony mediów, władz oraz społeczeństwa. W takiej atmosferze w dniu otwarcia imprezy doszło do brutalnych ataków zarówno na organizatorów jak i uczestników wydarzenia. Film unaocznia sytuację praw człowieka na Bałkanach oraz kondycję tamtejszej demokracji, ale co najważniejsze przedstawia gorzką diagnozę społeczeństwa bośniackiego, które w swym rozwoju myśli społecznej i świadomości osadzone jest wciąż w realiach konfliktów zbrojnych lat ’90. Relacje organizatorów, realność wypowiedzi i trafność obserwacji poczynionych okiem kamery zaskakują, niestety zaskoczenie nie stanowi tu wartości pozytywnej. Opresja społeczna, której batem w tym przypadku stały się ciasne więzy religijnych i nacjonalistyczno-dyskryminacyjnych okazały się siłą wystarczającą żeby zdusić marzenia i ekspresję młodych Bośniaków. Nie bez znaczenia pozostaje tu również stosunek sił porządkowych oraz bierność i antypatia policji, które dały ciche przyzwolenie do takiego rozwoju wydarzeń. Z niecierpliwością czekamy więc na Queer Sarajewo Festiwal 2009, kolejny choć pierwszy w historii tego małego bałkańskiego kraju.

 

oraz specjalnie przygotowany secik niepokazywanych jeszcze w Toruniu filmów dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego "a milion different loves?! - International Queer Film Festival in Łódź":

"Terrorystki – Dewiantki z Teksasu" (25 min.)

  • Ten 25-minutowy quasi-dokument z elementami found footage składa się na wizję wszystkich heteronormatywnych lęków, jakie wywołują geje, lesbijki oraz wszelcy transgenderowi odmieńcy: od surrealistycznych wizji morderczych feministek i lesbijek, przez proroctwa rozpadu rodziny i deprawacji najmłodszych, po koniec cywilizacji i rodzaju ludzkiego. Pseudonaukowy komentarz spoza kadru hipnotyzuje swoim głosem, opowiadając, jak wielkim zagrożeniem są tytułowe Dewiantki. Gdyby nie fakt, że ten film został zrobiony przez dwie młode reżyserki, które wniosły do niego tony sarkazmu, kampu, czarnego humoru na granicy dobrego smaku, a przede wszystkim godnego podziwu dystansu do samych siebie i do kwestii stosunku władz oraz reszty obywateli do lesbijek, gejów i osób transgenderowych, można by go potraktować jako narzędzie propagandowe rodem z najbardziej homofobicznych państw.

 

"Rozwiązane języki" (57 min.)

  • Ciemnoskórzy homoseksualiści z USA doświadczają podwójnej dyskryminacji: ze strony środowiska Afroamerykanów z powodu swej orientacji seksualnej oraz ze strony społeczności białych gejów z powodu koloru skóry. Są potępiani przez ciemnoskórych kaznodziei i traktowani z góry przez białych gejów, dostrzegających w nich co najwyżej egzotyczną „hiperpotencję” seksualną – nie wspominając o relacjach społecznych między białą większością a ciemnoskórą mniejszością. Rozwiązane języki zmarłego na AIDS Marlona Riggsa są eksperymentalnym filmem dokumentalnym, aktem dodania sobie siły w sytuacji tożsamościowego rozdarcia, przy tym jednym z pierwszych głosów przełamujących milczenie tej grupy ludzi. Film pokazuje formy ekspresji Afroamerykanów: wykorzystuje rytm rapowanej poezji, sekwencję pstrykania palcami [SNAP DIVA!] i tańca vogue. Bohaterowie "Rozwiązanych języków" w sposób głośny i wyraźny, a przy tym niepozbawiony bólu i prawdziwie szczerych emocji, dekonstruują mechanizmy, za sprawą których znaleźli się na marginesie.

 

ENJOY IT